söndag, januari 27, 2008

kallt

På vägen till biopalatset cyklade jag längs Fattighusån, vägen som är översvämmad var och varannan dag dessa tider. Jag såg änderna eller ankorna - jag lär mig aldrig riktigt vilka som är vilka - ligga där och plaska under månskenet. Jag kunde inte låta bli att fundera på om de verkligen kan tycka det är skönt att ligga där och plaska, fryser de inte? Visst, det är deras naturliga miljö men kanske upplever de en liten oskön känsla ändå och drömmer sig bort mot Floridas sköna kust. Jag blev i vilket fall inte ett dugg sugen på att sätta mig och doppa tårna i vattnet.

Jag och Pelle såg på Darjeeling Limited. Den var bra, precis som alla hade sagt att den skulle vara. Blev åter lite sugen på att åka till Indien igen, och på att åka lite tåg. Tur att man hör godstågen så bra härifrån så att man kan låtsas att man ligger i en sovkupé när man ska sova.